Kauppakeskus Columbuksessa Helsingissä on vipinää ja vilskettä. Siellä sijaitsee myös Merja Kivelän puoliksi omistama Lemmikkieläinliike Punainen Pallo. Liike on perustettu vuonna 2011 ja asiakkaita riittää. Punaisessa Pallossa on selvästi laaja tietämys eläimistä ja se näkyy tuotteiden laadussa, eläimissä ja tietenkin positiivisesti asiakaskunnassa esimerkiksi runsaan vakioasikakaskunnan merkeissä. Hyvä kauppias, rautainen alansa ammattilainen ja eläinten hyvinvointi on ihmisille tärkeää. Lemmikkien hoito ja ruokinta on kehittynyt hurjasti kymmenessä vuodessa.
Olen itsekin vieraillut Helsinginmatkallani Punaisessa Pallossa kerran ja taisin silloin ostaa sieltä myös yhden campbellin. Silloin en vielä henkilökohtaisemmin tuntenut Meriä, joka sattui olemaan siellä töissä. Tunnettiin kuitenkin periaatteessa internetin ihmeellisessä maailmassa ja hoksattiin myöhemmin, että törmättiin asiakkaan ja myyjän ominaisuudessa Punaisessa Pallossa. Merjan tunnen hyvin pitkältä ajalta ja onhan minulla ollut myös hänen syyrianhamsterikasvattinsa, hopeanharmaa naaras Cat Cays Charisma. Sain sitten idean haastatella pitkän uran alalla tehnyttä yrittäjää, jolla on oma kivijalkaliike sekä laaja kokemus ei pelkästään yrittäjänä - vaan myös eläinalan harrastajana.
Aihe varmasti kuitenkin kiinnostaa varsinkin monia nuoria, jotka haaveilevat tekevänsä työtä eläinalalla ja erityisesti haaveena voi olla työskentely kivijalkaliikkeessä tai jopa alan yrittäjänä sellaisessa.
 |
Merja Kivelä
|
1.Miten päädyit alkujaan eläinalalle ja kuinka Lemmikkieläinliike Punainen Pallo syntyi vuonna 2011?
- Eläinkauppa-alalle päädyin alun alkaen tietysti oman eläinharrastuksen
ja kiinnostuksen myötä. Eläinkaupat oli aina olleet minusta kauhean
mielenkiintoisia ja puoleensavetäviä paikkoja, oli kiva käydä
katselemassa eläimiä ja tuotteita.
Aloitin myyjänä Faunattaressa
2000-luvun alussa ja sille tielle jäin. Tuli työskenneltyä useassa eri
liikkeessä eri kaupungeissa. Eli kohtsillään alkaisi tulla pyöreitä
vuosia täyteen eläinkauppa-alalla.
Punainen Pallo syntyi sitten pitkään kyteneen ajatuksen ja eteen
tulleen tilaisuuden johdosta. Oma yritys ja yrittäjyys oli siintänyt
takaraivossa jo monta vuotta ja tiesin sen olevan sitä mitä haluan, eikä
päätöstä ole tarvinut katua. Kyllä yrittäjyys on ollut se minun juttu.
2.Mitä unelmia sinulla oli alkutaipaleella oman liikkeen suhteen ja ovatko ne toteutuneet?
Merja: Aikalailla on tässä vuosien saatossa kerennyt toteuttaa kaiken mistä
alussa haaveili. Tietysti monipuolisesta liikkeestä
akvaarioineen kaikkineen. Ajankohtaiset tuotteet ja monipuolinen
valikoima. Asiakaslähtöisyys ollut aina tärkeä ja se onkin pienessä
liikkeessä hyvin saatu toteutettuakin. Lisäksi tuotteiden terveellisyys
ja laatu ovat myös olleet tärkeitä tavoitteita joihin on päästy aika
hyvin. Akvaariopuoli on minulle akvaariohöperönä ollut aina kauhean
tärkeä. Siitä on pyritty pitämään kiinni koko matkan, että kalapuolen
tuotteet ja kalasto ovat mielenkiintoisia.
3.Mikä on ollut ihaninta tässä vuosien aikana eläintarvikeliikeyrittäjänä ja mitä kaikkea ala on sinulle tarjonnut? Merja: Kyllä mielenkiintoisimpina ja ihanimpina mielessä ovat
asiakaskohtaamiset. Mahtavat vuosia kestäneet kanta-asiakkuudet ja
vakikävijät, sekä tietysti uudet innokkaat eläintenomistajat. Asiakkaat
tulevat monesti liikkeeseen jakamaan ilot ja surut. Joskus keskustelut
ovat myös paljon muuta kuin eläimiin liittyviä, tutulle kauppiaalle
voidaan tulla näyttämään vaikka perheen uutta ihmisvauvaa.
 |
Työskentely eläinkaupassa ei ole pelkkää eläinten hellimistä, suurinosa työstä tehdään kulissien takana. Tieto esimerkiksi ruokinnasta kehittyy jatkuvasti, ja siksi yrittäjän on pysyttävä siinä ajantasalla ja käytettävä aikaansa päivittääkseen tietojaan. Työ on myös markkinointia ja uusien tuotteiden etsintää ja myynnin kannattavuuden pohdiskelua.
|
Merja: Työn
suola on minulle aina ollut tiedon jakaminen, on todella palkitsevaa
auttaa asiakasta jossain ongelmassa ja kiva saada kiitosta jälkikäteen
kun hänen ongelmansa ratkesi. :) Myös tavallaan alan "aallonharjalla"
oleminen on ollut todella mielenkiintoinen paikka. Nähdä uudet tuotteet,
virtaukset ja eläimetkin mitä maailmalla ja alalla liikkuu.
4.Mitä raskaampia asioita arkipäivässä liittyy oman lemmikkieläintarvikeliikkeen pyörittämiseen?
Merja: Varmaan se liittyy kivijalkamyymäläyrittäjyyteen ja vapaa-ajan
vähyyteen. Töissä tuntee olevansa vahvasti 24/7. Työpäivät
helsinkiläisessä kauppakeskuksessa ovat pitkien aukiolojen takia myös
hyvin pitkät.
 |
Vaikka työpäivät venyvät joskus pitkiksi, on Merja kuitenkin ollut innoaks järjestämään erilaisia tapahtumia. Kuten esimerkiksi Punaisessa Pallossa järjestettiin lemmikkikaninäyttely vuonna 2017.
|
5.Onko teillä yläasteikäisiä "tettiläisiä" tutustumassa alaan liikkeellä työharjoittelun muodossa? Entä eläinalan opiskelijoita?
Merja: Meillä on yläaste tettiläisiä läpi vuoden harjoittelussa. Myös muita
työharjoittelijoita on vuosien saatossa ollut, esimerkiksi
eläintenhoitajaopiskelijoita ja joitain myös kaupallisen alan opiskelijoita sekä työkokeilijoita.
6.Millaiset tilat teillä on liikkeessä myytäville hamstereille?
Merja: Hamsterit asustelee meillä liikkeessä lasisissa liukuoviterraarioissa,
jotka pyritään virikkeistämään samalla tavalla mitä suosittelemme myös
hamsterinostajan kotonaan tekevän, esim juoksupyörät ja muut virikkeet
löytyvät hamsuterroista. Hamstereissa pyrimme suosimaan kotimaisia
kasvattajia.
 |
Kun yritys myy eläviä eläimiä, on niiden lajtyypilliseen käyttäytymiseen, ruokintaan ja hyvinvointiin oltava hyvä tietotaito. Hyvä eläinalan ammattilainen kouluttautuu jatkuvasti myös itsenäisesti ja pitää tietotaitonsa ammattimaisesti ajantasalla. |
|
|
7. Mitä seikkoja pidät tärkeänä eläinten viihdyvyyden kannalta, kun
ne väliaikaisesti asuvat liikkeessä, jossa vierailee paljon ihmisiä
päivittäin?
Merja: Tuossa kuten jo aikaisemminkin mainitsin niin tämän väliaikaisen
asumuksen pyrimme pitämään yhtä virikkeellisenä kun toivomme sen
tulevankin asunnon lopullisessa kodissa olevan. Ja koen senkin puolesta
olevan tärkeää että nämä esittelyterraariot ovat virikkeellisiä ja
oikein sisustettua, koska ne ovat esimerkkinä niitä katseleville
harrastajille.
8.Miten laaja valikoima tuotteita teillä on kivijalkaliikkeessänne jyrsijöille?
Merja: Meillä on voisi sanoa hyvinkin laaja valikoima
jyrsijätuotteita myymälässämme koska jyrsijät ovat todella suosittuja
lemmikkejä ja niille tykätään ostaa monenlaista tarviketta, ruokaa ja
herkkua. Pyrimme täten pitämään mahdollisimman laajan valikoiman
laadukkaita tuotteita tarjolla.
 |
Laaja, sekä erityisen laadukas, terveellinen valikoima jyrsijöiden ja kanien herkkuja ja ruokia. |
|
|
9.Millä merkillä hamsterinruuissa ja herkuissa on eniten kysyntää juuri teidän liikkeessänne?
Merja: Jyrsijöiden ja kanienruuissa menevimpiä ovat esim Bunny nature,
Versele-laga, Genesis ja Altromin. Herkkutarjonta on laajin ja suosituin
JR-Farmin tuotesarjassa sekä Hoikan Herkun tuotteissa. Erityisesti Hoikan heinää menee paljon.
 |
Lemmikinomistajat ovat valveutuneet ostamaan terveellisiä ja laadukkaita tuotteita lemmikeilleen. Esimerkiksi Helsingissä pajunoksat ja JR Farmin koivua sisältävät tuotteet ovat todella suosittuja. |
|
10.Miten
tärkeää hamstereiden ruuan ja herkkujen terveellisyys ja hyvä laatu on
mielestäsi, vaikka hinta ulosmyyntihinta on näille yleensä hieman
kalliimpi?
Merja: Laatu on erittäin tärkeää ja
sitä tämän päivän asiakas osaa vaatiakin. Eikä hinta ole monelle enää
se ostokriteeri erikoisliikkeessä, vaan juurikin ruuan terveellisyys,
väriaineettomuus jne.
11.Millä tavalla liikkeessänne perehdytetään asiakasta hamsterin
hoitoon ja lajityypilliseen käyttäytymiseen, joka tulee hankkimaan
ensimmäisen hamsterinsa? Onko teillä tiettyjä myyntiehtoja tai
suosituksia? Annatteko mukaan kirjalliset hoito-ohjeet?
Merja: Asiakkaalle kerrotaan "kaikki mahdollinen" tieto hamsterin perus
käyttäytymiseen ja hoitoon liittyen. Mukaansa asiakas saa myös
tyhjentävän hoito-ohjeen ja aina on tervetullut käymään tai soittamaan
jos jokin asia myöhemmin jää vielä mieltä askarruttamaan. Lapsille ei
tietenkään eläintä myydä, aina täytyy olla aikuinen mukana. Myöskin
ostotilanteessa tehdään selväksi, että vastuu eläimestä on aikuisella ja
eläintä ei saa ottaa vain lapsen mielijohteesta. Nykypäivänä ainakin
meillä käy ihanan valveutunutta väkeä, hamsteritietoa on lapsillakin jo
ihan mahtavasti karttunut, kun tulevat eläimiin tutustumaan. Monesti
vuosien aikana sitten saamme kuulla myös tarinoita näiden eläinten
elämästä, se on kauhean hauskaa. Saatetaan tulla myös vuosien vuosien
päästä muistelemaan, että "se teiltä ostettu ihana kani eli 10 hyvää
vuotta ja nyt on siirtynyt vehreämmille porkkanamaille..."
 |
Laumasosiaaliset venäjänkääpiöhamsteri roborovskit saavat nauttia kaupalla lajitovereidensa seurasta, ennenkuin ne matkuvasta ihan omaan kotiinsa uudelle omistajalleen.
|
12.Onko
eläinkaupanala sinulle se "elämäntyö", mitä tahdot tehdä eläkeikään
saakka? Vai onko sinulla kenties muita suunnitelmia tulevaisuuden
varalle?
Merja: Eläinkauppatyön rinnalle
minulle tuli muutama vuosi sitten koirien trimmaus. Opiskelin
koiratrimmaajan tutkinnon ja olen nyt muutaman vuoden tehnyt sitä
sivutoimisesti. Tässä lähitulevaisuudessa olisikin tarkoitus siirtää
yrittämisen painopistettä enemmän tähän trimmauksen puolelle. Trimmaan koiria toiminimelläni Helsingissä.
13.Mitä muuttaisit yleisesti ajateltuna Suomessa eläinten myynnissä, kun puhutaan eläinkaupoissa myytävistä eläimistä?
Merja: Suomessa
on mielestäni asiat varsin hyvin tässä asiassa. Toki on sellaisia
eläinlajeja joita minun mielestäni ei pitäisi myydä ollenkaan
eläinkaupoissa. Niiden myyntiaika liikkeessä saattaa olla epätoivottavan
pitkä tai esimerkiksi matelijapuolella sitä uutta osaavaa kotia ei
tahdo lainkaan löytyä. Myöskin jotkin matelijapuolen lajit joille Suomen
olosuhteissa on hyvin vaikea toteuttaa mielekkäitä asuinoloja asuntoon,
ei minun mielestäni pitäisi ollenkaan myydä. Myös eliniältään valtavan
pitkät lajit, joita liikkuu Suomessa jo ennestään paljon kodinvaihtajina
en ottaisi enää eläinkauppamyyntiin, vaan suosittelisin kodin
tarjoamista tällaiselle kodinvaihtajalle, jos tosissaan on palo kyseistä lajia
hankkia.
14.Mitkä
ovat mielestäsi eläinlajeja, mitä ei tulisi myydä eläinkaupassa? Vai
voiko kaikkia lemmikkejä myydä eläinkaupoissa? Toki lakia noudattaen,
eli rajataan koirat ja kissat tämän ulkopuolelle.
 |
Leopardigekko on suhteellisen helppohoitoinen matelija.
|
Merja: Taisin
tähän jo tuossa edellä osalta vastatakin. Minun mielestäni monet
matelijalajit kuuluvat tähän kategoriaan, esimerkiksi erittäin
pitkäikäiset ja vaativat maakilpikonnalajit. Esimerkiksi ihan tavallinen
nelivarvaskonnakin on yksi hyvin väärinymmärretty eläinlaji, jota
saatetaan toivoa lapsiperheen lemmikiksi, korvaamaan vaikka "hankalaa ja
työlästä" koiraa. Ymmärtämättä ollenkaan konnan valtavan pitkää
elinikää ja todellisia vaativia tarpeita mm horrostusta ja
ravinnon/lämmön/valontarpeita. Moni haluaisi nelivarpaan vaan asustamaan
kodin lattioille. Ja tämä asutustapa on sille erittäin huono ja jopa
hengenvaarallinen, eikä konna voi lainkaan toteuttaa siellä omia
tarpeitaan. Epäsopivia lajeja eläinkauppaan on hyvin paljon, usein ne
ovat lajiensa isoja pitkäikäisiä edustajia tai muuten vaan
elinolosuhteiltaan hyvin vaativia.
16.Mitä mieltä olet siitä, että alan tarvikemyynti on siirtynyt nykyään suurimmaksi osaksi internettiin?
Merja: Se
taitaa olla tätä päivää monella alalla. Meillä se ei ole kauheasti
täällä pk seudun kauppakeskuksessa vaikuttanut, moni poikkeaa tässä
muiden ostosten lomassa. Myös moni haluaa nähdä mitä ostaa ja arvostaa
saamaansa asiakaspalvelua sekä tuotteen saamisen nopeutta.
17.
Mikä on tärkein neuvosi nuorelle, joka haluaa kouluttatua eläinalalle
ja lähteä myöhemmin yrittäjäksi juuri tälle alalle? Eläinala on monen
nuoren haave ja oma kivijalkaliike tietenkin osan heistä unelma.
Merja: Kyllähän
uusia liikkeitä näkee avattavan edelleenkin. Eläinala on erittäin
kilpailtu ala mutta myös eläinharrastus on varmaan suositumpaa kun
koskaan ja eläimiin ja niiden hyvinvointiin satsataan varmaan entistä
enemmän. Jos liikkeestä haaveilee, ei pidä pelätä työtä ja erittäin
pitkää päivää. Muutenhan tämä onkin maailman antoisin ja paras ala.
 |
Merja teki eläinrakkaudesta uransa eläinkaupan alalla. Mutta nyt puhaltaa uudet tuulet, sillä Merja trimmaa koiria toiminimellä Helsingissä ja Vantaalla. Tutustu Merjan palveluihin allaolevasta Trimmauspalvelu Haumirin linkistä.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Suuret kiitokset Merjalle, että jaoit kanssamme urasi eri vaiheet!
©
Kaikki kuvat ovat Punaisen Pallon tekijänoikeudenlain alaisia heidän omista tiloistaan ja eläimistään, minulla on niihin julkaisulupa.
Kuvien alla olevat kuvatekstit eivät ole Merjan mielipiteitä, vaan minun itseni huomioita eläinalan asioista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Laitathan postauksen ulkopuolelle tarkoitetut kysymykset vieraskirjaan! :)