perjantai 4. joulukuuta 2020

Haastattelussa rautainen eläinalan ammattilainen - Millaista on omistaa oma eläinkauppa?

Kauppakeskus Columbuksessa Helsingissä on vipinää ja vilskettä. Siellä sijaitsee myös Merja Kivelän puoliksi omistama Lemmikkieläinliike Punainen Pallo. Liike on perustettu vuonna 2011 ja asiakkaita riittää. Punaisessa Pallossa on selvästi laaja tietämys eläimistä ja se näkyy tuotteiden laadussa, eläimissä ja tietenkin positiivisesti asiakaskunnassa esimerkiksi runsaan vakioasikakaskunnan merkeissä. Hyvä kauppias, rautainen alansa ammattilainen ja eläinten hyvinvointi on ihmisille tärkeää. Lemmikkien hoito ja ruokinta on kehittynyt hurjasti kymmenessä vuodessa.

Olen itsekin vieraillut Helsinginmatkallani Punaisessa Pallossa kerran ja taisin silloin ostaa sieltä myös yhden campbellin. Silloin en vielä henkilökohtaisemmin tuntenut Meriä, joka sattui olemaan siellä töissä. Tunnettiin kuitenkin periaatteessa internetin ihmeellisessä maailmassa ja hoksattiin myöhemmin, että törmättiin asiakkaan ja myyjän ominaisuudessa Punaisessa Pallossa. Merjan tunnen hyvin pitkältä ajalta ja onhan minulla ollut myös hänen syyrianhamsterikasvattinsa, hopeanharmaa naaras Cat Cays Charisma. Sain sitten idean haastatella pitkän uran alalla tehnyttä yrittäjää, jolla on oma kivijalkaliike sekä laaja kokemus ei pelkästään yrittäjänä - vaan myös eläinalan harrastajana.

 Aihe varmasti kuitenkin kiinnostaa varsinkin monia nuoria, jotka haaveilevat tekevänsä työtä eläinalalla ja erityisesti haaveena voi olla työskentely kivijalkaliikkeessä tai jopa alan yrittäjänä sellaisessa. 

Merja Kivelä

1.Miten päädyit alkujaan eläinalalle ja kuinka Lemmikkieläinliike Punainen Pallo syntyi vuonna 2011?

- Eläinkauppa-alalle päädyin alun alkaen tietysti oman eläinharrastuksen ja kiinnostuksen myötä. Eläinkaupat oli aina olleet minusta kauhean mielenkiintoisia ja puoleensavetäviä paikkoja, oli kiva käydä katselemassa eläimiä ja tuotteita. 

 Aloitin myyjänä Faunattaressa 2000-luvun alussa ja sille tielle jäin. Tuli työskenneltyä useassa eri liikkeessä eri kaupungeissa. Eli kohtsillään alkaisi tulla pyöreitä vuosia täyteen eläinkauppa-alalla. ☺ 

 Punainen Pallo syntyi sitten pitkään kyteneen ajatuksen ja eteen tulleen tilaisuuden johdosta. Oma yritys ja yrittäjyys oli siintänyt takaraivossa jo monta vuotta ja tiesin sen olevan sitä mitä haluan, eikä päätöstä ole tarvinut katua. Kyllä yrittäjyys on ollut se minun juttu.

2.Mitä unelmia sinulla oli alkutaipaleella oman liikkeen suhteen ja ovatko ne toteutuneet? 

Merja: Aikalailla on tässä vuosien saatossa kerennyt toteuttaa kaiken mistä alussa haaveili. Tietysti monipuolisesta liikkeestä akvaarioineen kaikkineen. Ajankohtaiset tuotteet ja monipuolinen valikoima. Asiakaslähtöisyys ollut aina tärkeä ja se onkin pienessä liikkeessä hyvin saatu toteutettuakin. Lisäksi tuotteiden terveellisyys ja laatu ovat myös olleet tärkeitä tavoitteita joihin on päästy aika hyvin. Akvaariopuoli on minulle akvaariohöperönä ollut aina kauhean tärkeä. Siitä on pyritty pitämään kiinni koko matkan, että kalapuolen tuotteet ja kalasto ovat mielenkiintoisia. 


3.Mikä on ollut ihaninta tässä vuosien aikana eläintarvikeliikeyrittäjänä ja mitä kaikkea ala on sinulle tarjonnut? 

Merja: Kyllä mielenkiintoisimpina ja ihanimpina mielessä ovat asiakaskohtaamiset. Mahtavat vuosia kestäneet kanta-asiakkuudet ja vakikävijät, sekä tietysti uudet innokkaat eläintenomistajat. Asiakkaat tulevat monesti liikkeeseen jakamaan ilot ja surut. Joskus keskustelut ovat myös paljon muuta kuin eläimiin liittyviä, tutulle kauppiaalle voidaan tulla näyttämään vaikka perheen uutta ihmisvauvaa.😍

Eläinkaupan pitäminen ei ole vain eläinten hoitamista, se myös vaatii markkinointia ja uusien tuotteiden tutkimista.
Työskentely eläinkaupassa ei ole pelkkää eläinten hellimistä, suurinosa työstä tehdään kulissien takana. Tieto esimerkiksi ruokinnasta kehittyy jatkuvasti, ja siksi yrittäjän on pysyttävä siinä ajantasalla ja käytettävä aikaansa päivittääkseen tietojaan. Työ on myös markkinointia ja uusien tuotteiden etsintää ja myynnin kannattavuuden pohdiskelua.

 
Merja: Työn suola on minulle aina ollut tiedon jakaminen, on todella palkitsevaa auttaa asiakasta jossain ongelmassa ja kiva saada kiitosta jälkikäteen kun hänen ongelmansa ratkesi. :) Myös tavallaan alan "aallonharjalla" oleminen on ollut todella mielenkiintoinen paikka. Nähdä uudet tuotteet, virtaukset ja eläimetkin mitä maailmalla ja alalla liikkuu. 
 
4.Mitä raskaampia asioita arkipäivässä liittyy oman lemmikkieläintarvikeliikkeen pyörittämiseen?
 
Merja: Varmaan se liittyy kivijalkamyymäläyrittäjyyteen ja vapaa-ajan vähyyteen. Töissä tuntee olevansa vahvasti 24/7. Työpäivät helsinkiläisessä kauppakeskuksessa ovat pitkien aukiolojen takia myös hyvin pitkät.  
 
Vaikka työpäivät venyvät joskus pitkiksi, on Merja kuitenkin ollut innoaks järjestämään erilaisia tapahtumia. Kuten esimerkiksi Punaisessa Pallossa järjestettiin lemmikkikaninäyttely vuonna 2017.

 
 
5.Onko teillä yläasteikäisiä "tettiläisiä" tutustumassa alaan liikkeellä työharjoittelun muodossa? Entä eläinalan opiskelijoita? 
 
Merja: Meillä on yläaste tettiläisiä läpi vuoden harjoittelussa. Myös muita työharjoittelijoita on vuosien saatossa ollut, esimerkiksi eläintenhoitajaopiskelijoita 
ja joitain myös kaupallisen alan opiskelijoita sekä työkokeilijoita. 
 

6.Millaiset tilat teillä on liikkeessä myytäville hamstereille? 

Merja: Hamsterit asustelee meillä liikkeessä lasisissa liukuoviterraarioissa, jotka pyritään virikkeistämään samalla tavalla mitä suosittelemme myös hamsterinostajan kotonaan tekevän, esim juoksupyörät ja muut virikkeet löytyvät hamsuterroista. Hamstereissa pyrimme suosimaan kotimaisia kasvattajia.
 

Kun yritys myy eläviä eläimiä, on niiden lajtyypilliseen käyttäytymiseen, ruokintaan ja hyvinvointiin oltava hyvä tietotaito. Hyvä eläinalan ammattilainen kouluttautuu jatkuvasti myös itsenäisesti ja pitää tietotaitonsa ammattimaisesti ajantasalla. 


 
7. Mitä seikkoja pidät tärkeänä eläinten viihdyvyyden kannalta, kun ne väliaikaisesti asuvat liikkeessä, jossa vierailee paljon ihmisiä päivittäin?
 
Merja: Tuossa kuten jo aikaisemminkin mainitsin niin tämän väliaikaisen asumuksen pyrimme pitämään yhtä virikkeellisenä kun toivomme sen tulevankin asunnon lopullisessa kodissa olevan. Ja koen senkin puolesta olevan tärkeää että nämä esittelyterraariot ovat virikkeellisiä ja oikein sisustettua, koska ne ovat esimerkkinä niitä katseleville harrastajille.  
 
8.Miten laaja valikoima tuotteita teillä on kivijalkaliikkeessänne jyrsijöille?
 
Merja: Meillä on voisi sanoa hyvinkin laaja valikoima jyrsijätuotteita myymälässämme koska jyrsijät ovat todella suosittuja lemmikkejä ja niille tykätään ostaa monenlaista tarviketta, ruokaa ja herkkua. Pyrimme täten pitämään mahdollisimman laajan valikoiman laadukkaita tuotteita tarjolla.  
 
Laaja, sekä erityisen laadukas, terveellinen valikoima jyrsijöiden ja kanien herkkuja ja ruokia.



9.Millä merkillä hamsterinruuissa ja herkuissa on eniten kysyntää juuri teidän liikkeessänne? 
 
Merja: Jyrsijöiden ja kanienruuissa menevimpiä ovat esim  Bunny nature, Versele-laga, Genesis ja Altromin. Herkkutarjonta on laajin ja suosituin JR-Farmin tuotesarjassa sekä Hoikan Herkun tuotteissa. Erityisesti Hoikan heinää menee paljon.
 
Lemmikinomistajat ovat valveutuneet ostamaan terveellisiä ja laadukkaita tuotteita lemmikeilleen. Esimerkiksi Helsingissä pajunoksat ja JR Farmin koivua sisältävät tuotteet ovat todella suosittuja. 
 
10.Miten tärkeää hamstereiden ruuan ja herkkujen terveellisyys ja hyvä laatu on mielestäsi, vaikka hinta ulosmyyntihinta on näille yleensä hieman kalliimpi?
 
Merja: Laatu on erittäin tärkeää ja sitä tämän päivän asiakas osaa vaatiakin. Eikä hinta ole monelle enää se ostokriteeri erikoisliikkeessä, vaan juurikin ruuan terveellisyys, väriaineettomuus jne.
 
11.Millä tavalla liikkeessänne perehdytetään asiakasta hamsterin hoitoon ja lajityypilliseen käyttäytymiseen, joka tulee hankkimaan ensimmäisen hamsterinsa? Onko teillä tiettyjä myyntiehtoja tai suosituksia? Annatteko mukaan kirjalliset hoito-ohjeet? 
 
Merja: Asiakkaalle kerrotaan "kaikki mahdollinen" tieto hamsterin perus käyttäytymiseen ja hoitoon liittyen. Mukaansa asiakas saa myös tyhjentävän hoito-ohjeen ja aina on tervetullut käymään tai soittamaan jos jokin asia myöhemmin jää vielä mieltä askarruttamaan. Lapsille ei tietenkään eläintä myydä, aina täytyy olla aikuinen mukana. Myöskin ostotilanteessa tehdään selväksi, että vastuu eläimestä on aikuisella ja eläintä ei saa ottaa vain lapsen mielijohteesta. Nykypäivänä ainakin meillä käy ihanan valveutunutta väkeä, hamsteritietoa on lapsillakin jo ihan mahtavasti karttunut, kun tulevat eläimiin tutustumaan. Monesti vuosien aikana sitten saamme kuulla myös tarinoita näiden eläinten elämästä, se on kauhean hauskaa. Saatetaan tulla myös vuosien vuosien päästä muistelemaan, että "se teiltä ostettu ihana kani eli 10 hyvää vuotta ja nyt on siirtynyt vehreämmille porkkanamaille..." 

Laumasosiaaliset venäjänkääpiöhamsteri roborovskit saavat nauttia kaupalla lajitovereidensa seurasta, ennenkuin ne matkuvasta ihan omaan kotiinsa uudelle omistajalleen.


 
12.Onko eläinkaupanala sinulle se "elämäntyö", mitä tahdot tehdä eläkeikään saakka? Vai onko sinulla kenties muita suunnitelmia tulevaisuuden varalle? 
 
Merja: Eläinkauppatyön rinnalle minulle tuli muutama vuosi sitten koirien trimmaus. Opiskelin koiratrimmaajan tutkinnon ja olen nyt muutaman vuoden tehnyt sitä sivutoimisesti. Tässä lähitulevaisuudessa olisikin tarkoitus siirtää yrittämisen painopistettä enemmän tähän trimmauksen puolelle. Trimmaan koiria toiminimelläni Helsingissä.
 
13.Mitä muuttaisit yleisesti ajateltuna Suomessa eläinten myynnissä, kun puhutaan eläinkaupoissa myytävistä eläimistä? 
 
Merja: Suomessa on mielestäni asiat varsin hyvin tässä asiassa. Toki on sellaisia eläinlajeja joita minun mielestäni ei pitäisi myydä ollenkaan eläinkaupoissa. Niiden myyntiaika liikkeessä saattaa olla epätoivottavan pitkä tai esimerkiksi matelijapuolella sitä uutta osaavaa kotia ei tahdo lainkaan löytyä. Myöskin jotkin matelijapuolen lajit joille Suomen olosuhteissa on hyvin vaikea toteuttaa mielekkäitä asuinoloja asuntoon, ei minun mielestäni pitäisi ollenkaan myydä. Myös eliniältään valtavan pitkät lajit, joita liikkuu Suomessa jo ennestään paljon kodinvaihtajina en ottaisi enää eläinkauppamyyntiin, vaan suosittelisin kodin tarjoamista tällaiselle kodinvaihtajalle, jos tosissaan on palo kyseistä lajia hankkia.
 
14.Mitkä ovat mielestäsi eläinlajeja, mitä ei tulisi myydä eläinkaupassa? Vai voiko kaikkia lemmikkejä myydä eläinkaupoissa? Toki lakia noudattaen, eli rajataan koirat ja kissat tämän ulkopuolelle. 
 
Leopardigekko on suhteellisen helppohoitoinen matelija.
Merja: Taisin tähän jo tuossa edellä osalta vastatakin. Minun mielestäni monet matelijalajit kuuluvat tähän kategoriaan, esimerkiksi erittäin pitkäikäiset ja vaativat maakilpikonnalajit. Esimerkiksi ihan tavallinen nelivarvaskonnakin on yksi hyvin väärinymmärretty eläinlaji, jota saatetaan toivoa lapsiperheen lemmikiksi, korvaamaan vaikka "hankalaa ja työlästä" koiraa. Ymmärtämättä ollenkaan konnan valtavan pitkää elinikää ja todellisia vaativia tarpeita mm horrostusta ja ravinnon/lämmön/valontarpeita. Moni haluaisi nelivarpaan vaan asustamaan kodin lattioille. Ja tämä asutustapa on sille erittäin huono ja jopa hengenvaarallinen, eikä konna voi lainkaan toteuttaa siellä omia tarpeitaan. Epäsopivia lajeja eläinkauppaan on hyvin paljon, usein ne ovat lajiensa isoja pitkäikäisiä edustajia tai muuten vaan elinolosuhteiltaan hyvin vaativia.
 
16.Mitä mieltä olet siitä, että alan tarvikemyynti on siirtynyt nykyään suurimmaksi osaksi internettiin? 
 
Merja: Se taitaa olla tätä päivää monella alalla. Meillä se ei ole kauheasti täällä pk seudun kauppakeskuksessa vaikuttanut, moni poikkeaa tässä muiden ostosten lomassa. Myös moni haluaa nähdä mitä ostaa ja arvostaa saamaansa asiakaspalvelua sekä tuotteen saamisen nopeutta. 

17. Mikä on tärkein neuvosi nuorelle, joka haluaa kouluttatua eläinalalle ja lähteä myöhemmin yrittäjäksi juuri tälle alalle? Eläinala on monen nuoren haave ja oma kivijalkaliike tietenkin osan heistä unelma

Merja: Kyllähän uusia liikkeitä näkee avattavan edelleenkin. Eläinala on erittäin kilpailtu ala mutta myös eläinharrastus on varmaan suositumpaa kun koskaan ja eläimiin ja niiden hyvinvointiin satsataan varmaan entistä enemmän. Jos liikkeestä haaveilee, ei pidä pelätä työtä ja erittäin pitkää päivää. Muutenhan tämä onkin maailman antoisin ja paras ala. 
 
Merja teki eläinrakkaudesta uransa eläinkaupan alalla. Mutta nyt puhaltaa uudet tuulet, sillä Merja trimmaa koiria toiminimellä Helsingissä ja Vantaalla. Tutustu Merjan palveluihin allaolevasta Trimmauspalvelu Haumirin linkistä.    






     


 
Suuret kiitokset Merjalle, että jaoit kanssamme urasi eri vaiheet!
 
 
©
Kaikki kuvat ovat Punaisen Pallon tekijänoikeudenlain alaisia heidän omista tiloistaan ja eläimistään, minulla on niihin julkaisulupa. 
 
Kuvien alla olevat kuvatekstit eivät ole Merjan mielipiteitä, vaan minun itseni huomioita eläinalan asioista.  
 
 

 
 
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Laitathan postauksen ulkopuolelle tarkoitetut kysymykset vieraskirjaan! :)